Att kontrollera sina luster

2010-09-30 @ 00:44:03 Permalink Dhikr Allah Kommentarer (0) Trackbacks ()

En man kom till Ibrahim ibn Adham (RA) och sa, ”Abu Ishaq, jag kan inte kontrollera mina luster. Kan du ge mig något att hjälpa mig med det. ”
”Om du accepterar fem villkor, sade Ibrahim,” och kan omsätta dem i praktiken, kommer din olydnad inte orsaka dig några problem. ”
”Säg mig vad de är, Abu Ishaq!” Sade mannen

”Den första är att när du vill vara olydig mot Allah att du inte äter något som Han ger.”
”Men hur ska jag få något att äta? Allt på jorden är från honom! ”
”Så är det rätt att äta av Hans Risk och vara olydiga mot Honom på samma gång?” Svarade Ibrahim.
”Nej,det är det inte. Vad är det andra villkoret? ”

”När du vill vara olydig mot honom fly från Hans Land”
”Det är ännu svårare! Utbrast mannen. ”I så fall var ska jag bo?”
”Är det rätt att äta från Hans risk och leva på Hans mark och sedan att vara olydig mot honom, frågade Ibrahim.
”Nej, det är det inte. Vad är det tredje villkoret? ”

”När du vill vara olydig mot honom trots att du äter av Hans risk och lever på Hans mark, hitta ett ställe där han inte ser dig och va olydiga mot honom där.”
”Vad menar du, Ibrahim? Han vet allt som händer även i de mest gömda platser! ”
”Så är det rätt att vara olydig mot honom när du äter av Hans risk och leva på Hans mark och när du vet att Han kan se allt du gör?”
”Det är det absolut inte!” Mannen svarade. ”Säg mig det fjärde villkoret.”

”Att när dödsängeln kommer att ta din själ, säg till honom:” Ge mig ett uppskov så att jag kan ångramig och handla rättfärdigt för Allah. ”
”Men han kommer inte att lyssna på mig!”
”Så om du inte kan avstyra döden länge nog för att ge dig själv tid att ångra dig, och du vet att när det handlar inte kommer att benåda, hur kan du hoppas att bli frälst?”
”Vad är det femte?”

”Att när änglarna av Elden kommer till dig för att ta dig till Elden, så går du inte med dem.”
”De kommer att ta mig om jag gillar det eller inte, ropade mannen.”
”Så hur kan du hoppas att bli frälst?”
”Nog, nog, Ibrahim! Jag ber Allah om förlåtelse och jag vänder mig till honom! ”


Mannens ånger var uppriktig och från den tiden han var outtröttliga i sin dyrkan och undvek handlingar av olydnad tills den dagen då han dog.

Må Allah förlåta mina misstag i min översättning.

Mvh Abdul Samad


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback