Skägget Sunnah eller Obligatoriskt?

2010-07-17 @ 23:39:09 Permalink Fatwa Kommentarer (2) Trackbacks ()

As Salamu Aleykum mina kära syskon.

Vi måste veta att bara när vi muslimer återvänder till Allahs sändebuds sunnah och Quran så kommer vår ummah att segra. Och vi måste alla ta på sig ansvaret att förbättra oss som muslimer. och efterlikna vår kära Profet Muhammed fred vare över honom. vi vill alla vara som profeten,vill du inte det så är det något problem med din iman och Allah a3leem. vissa säger vi kan aldrig kan nå en nivå av profeten sallalahu aleyhi wa salam och sahaba (följeslagarna) må Allah vara nöjda över dem alla,typ som om att dom säger varför ens försöka.
och det är fel vi bör alltid som muslimer sträva hårt för förbättring och närhet till vår skapare Allah Den Allsmäktige.

en dag för länge sedan såg jag en lektion men en sheykh vid namn israr ahmed (Må Allah vara nöjd med honom) som dig för någon månad sedan. och det är ett tal jag ofta tänker på och jag ber min syskon att tänka på det med för det kan ändra ditt liv.

(nu är inte detta hans exakta ord eftersom det var länge sedan jag lyssnade på den men meningen inshaAllah är samma)

Men Han sa
Föreställ dig att du får en anställning på ditt favorit arbete. du har 4 månader provansättning om du är duktig så får du jobbet som du så gärna vill ha. chefen för jobbet ger dig 5 arbetes uppgifter.
men medan tiden går så slarvar du och du bryr dig inte så mycket om 2 stycken av de upgifter du fått och vissa anställda kommer och säger till dig att du får inte glömma de andra 2 grejerna det e viktigt men du bryr dig inte och fokuserar på att göra dom 3 andra uppgifterna bra bara. fråga dig själv nu hur tror du slutet är för han tror du att han kommer få anställningen? folk har sagt till han kanske till och med chefen sa till han men han bryr sig inte.


jag tror ni fattar vad den syftar på :)
men det är viktigt att vi håller oss till det som Allah har beordrat oss att göra. för du kommer antingen hamna i helvetet eller paradiset. så frukta Allah.

och dina brott (synder) mot Allah kommer bara att vara mot dig själv på domedagen.
så en viktigt fråga som vi alla bör vara säkra på är om något är sunnah eller obligatoriskt. mycket viktigt.
för så fort folk hör sunnah så vissa tyvärr ser det som en grej dom inte behöver göra så då tar dom det inte seriöst någonstans. men Fard är fard obligatorisk är alltid obligatoriskt du måste.

så då kommer jag tänka på ett ämne som rör oss bröder nämligen skägget. är det sunnah eller är det obligatoriskt. varje muslim som rakar skägget har sin egen fatwah varför dom gör denna handlingen.

tx- Det kliar,det är fult,systrar,jag är ful med skägg,jag är svag i iman,det är ett ansvar jag inte kan ta, föräldrar,jag förtjänar inte skägg.

Ja det finns många förklaringar den enda jag kan förstå är föräldrar att dom kanske inte är så religiösa och dom vill kicka ut dig från lägenheten om du har skägg och du inte har någon stans att ta vägen. även om vi läser i quran att man skall inte lyda dom i något som bryter mot Allahs lagar.
men så klart då måste vi veta är det sunnah eller obligatoriskt??

för den som fruktar Allah och inte har tillräckligt med kunskap om detta ämne bör inte lyssna på shaytan utan bör lyssna på denna sheykh.








och för den som vill veta vad IslamQa säger här är en länk.
http://www.islamqa.com/en/ref/1189


och slutligen mina kära bröder Haram är Haram att vi rakar oss är ett Brott vi gör mot Allahs Lag.
Och vi bör frukta Allah och mötet med vår Herre. Och sträva hårt för att göra det som är obligatoriskt och bygga en väg mellan oss och och det som är haram (förbjudet).


Må Allah göra oss bättre en vad vi är och förlåta oss för alla våra brott och låta oss träda in i Hans paradis utan räkenskap



As Salamo Aleykom wa bk.

Kommentarer

Postat av: Khadijah

Asalamu aleikum. MashAllah bra inlägg. Jag funderar ibland på varför så många män, som kan ha skägg, rakar bort det? En vanlig ursäkt jag hört är att det är ett val och helt frivilligt? Många faktiskt utav dessa män är på kvinnor och hackar på deras hijab och det finner jag irriterande! Gå till er själva först är min tanke :-) Deras egen hijab bryr de sig inte om och rakar slätt och fint. Man vet inte ens om det är en broder man möter på gatan eller ej och det är synd faktiskt.

De bröder tex i Egypten, måste raka sig när de gör lumpen. Vad tror du ? Får de straff eller ej eftersom annars får de fängelse.

Lite funderingar bara men mashAllah, det är bra med påminnelser till oss alla och kunskap är inte tungt att bära.

2010-07-18 @ 15:55:24
URL: http://kameltanten.wordpress.com

Postat av: benjamin pape !

MASHAALLAH MYCKEWT FINT DEM FLESTA MÄN SKYLLER PÅ ATT DET ÄR BARA SUNNAH OCH DEM BEHÖVER INTE GÖRA DET MASHALL BRA inlägg

2010-07-18 @ 16:42:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback