Börja med dig själv

2010-09-30 @ 14:40:31 Permalink Kunskap Kommentarer (0) Trackbacks ()

http://theshineonhealth.com/web_images/finger_pointing.gif




En Man Gick till Ibn Abbad (Ra) och sa ” ya Ibn Abbas jag vill påbjuda människor att göra gott och förbjuda dom från onska.” Ibn Abbas(ra) sa, ”och har du nått den nivån en?” han sa ” jag hoppas att det är så” Han sa ” om du inte fruktar att bli avslöjad av 3 verser från Allahs Bok,så kan du göra det”. Mannen frågade ”och vilka är de?” Så nämde han versen.

Uppmanar ni andra till fromhet medan ni själva glömmer era [plikter], och samtidigt läser ni Skriften? Vill ni inte använda ert förstånd” (2:44)

och sedan frågade han ” har du praktiserat det som sägs i versen?” Han svarade ”Nej” Ibn Abbas sa då den andra versen:

”TROENDE! Varför säger ni ett och gör ett annat? Det är djupt förhatligt för Gud att era ord inte överensstämmer med era handlingar!”(61:2,3)

efter det frågade han ” har du praktiserat det som står i denna versen?.” han sa ”nej” sedan nämde han den 3 versen som talar om shuaib (aleyhi wa salam)

Det är inte min avsikt att [bakom er rygg] göra det som jag uppmanar er att avstå från” (11:88)

Och så frågade han ”har du praktiserat det som är i denna versen ?” Han svarade ”Nej” då sa Ibn Abbas (Ra) ”Då skall du börja med dig själv”


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback