Tolv Fördelar med tro på Ödet ”Qader” Av Allah
Shaykh Muqbil al-Wadi’i hade sammanställt en 600-sidig bok med titeln ”al-Jami ‘as-Sahih fil-Qadar,” bestående av över 800 berättelser (vers, hadither, och Athar) som hör till Qader av Allah.
Han öppnade boken genom att lista tolv fördelarna med att tro på Qader:
1.-Uppfylla en handling av dyrkan till Allah, för att tro på ödet är ett sätt genom vilket vi dyrkar Allah
2.-stärker sin tro- sedan den som tror på Qader kommer inte vara lätt gungade, och kommer inte att bli upprörd av det som han upplever av hänsyn till sanningen;
3.-tapperhet, mod och fasthet, sedan den som tror på Qader vet att han inte kan dö, utom om dennes utsedda tid har kommit, och att han inte kommer att uppleva utom prov och tester som har förordnats för honom, och han kommer inte att bli upprörd över hans erfarenheter av skada, katastrofer och obehagligheter
4.-Ett Lugn, och ett lättnade på stress och sorg.
5.- Tålamod, eftersom de som inte tror på Qadar kan köras för att inte tro på Allah, vissa av dem blir galna, vissa av dem får Satanistiska viskningar, och vissa av dem kan drivas till självmord. På grund av detta, är självmord ökat i länder där invånarna inte tror på Qadar, såsom USA, Danmark och Sverige. De flesta av dem som lider av psykiska sjukdomar är de som inte tro på Qadar, eller som har svag tro på Qadar,
6.-Generositet, som den som tror att han inte kommer att bli fattig om inte Allah skrivit detta för honom, kommer att spendera sin rikedom fritt;
7.-uppriktighet, eftersom den troende i Qadar inte kommer att utföra en åtgärd till förmån för folket, eftersom han vet att det inte nytar honom i något som Allah inte har förordnat, precis som de inte kan skada i något som Allah har inte förordnat;
8.- förlitande på, säkerhet i och underkastelse till Allah: (”Säg:” Ingenting någonsin ska hända oss utom vad Allah har förordnat för oss … ””) [at-Tawbah, 51]
9 – Bristande tilltro på spåmän, astrologer, mm inte med att torka damm av gravarna (som önskar välsignelser från dem), göra du’a ”till andra än Allah, eller ägna någon typ av dyrkan till andra än Allah, eftersom han vet att ingen av dessa åtgärder medföra några fördelar som Allah inte vill, eller skada som inte Allah inte vill,
10.- förnöjsamhet och inte är angelägna för Dunya;
11 – ödmjukhet, som om Allah lyfter honom genom några rikedom, status, kunskap, osv, vet han att allt detta är från Allah, och att om Allah vill beröva honom dessa saker vid någon stund, så kan Han Allt.
12.rasande över innovatörerna, som engagera sina egna åsikter i visheten och sharian av Allahs (här är han hänvisar till Qadariyyah, som förnekar att Allah har kontroll över sin skapelse).
['al-Jami' as-Sahih fil-Qadar'; s. 14-15]